2020. augusztus 4., kedd
Almamag Jancsi
E sorok íróját mindig is ellentmondásos viszony fűzte az Amerikai Egyesült Államokhoz,
annak népéhez és műveltségéhez. Mint korom gyermeke bőséggel fogyasztottam, fogyasztom
Amerika kultúrcikkeit: könyv, film, zene stb., ez nyilván nem múlt el nyom nélkül, de már a
kezdeti eszmélésemkor megfeküdte a gyomrom a ”mindig a jenkik a jófiúk” narratíva, és
bármikor politikai kontextusba került elém az USA nyugodt szívvel mondtam ki, hogy nem
kedvelem őket. Azóta még több árnyalatot kapott a dolog, jól látni, hogy az öreg kontinens
gazdasági, kulturális téren folyamatosan hátrál az Újvilág hatalma elől, ráadásul komoly
ütemben importálják nekünk a saját társadalmi és emlékezetpolitikai problémáikat. Röviden
és tömören, ha egy ember szeretet és kötődést érez olyan dolgok iránt, mint a saját
szülőföldje, községe, kultúrája, nemzet, akkor borítékolható az konfliktus a globalizáció
jelenkori zászlóshajójával szemben.
Itt jön viszont egy nagybetűs DE… tagadhatatlan, hogy az amerikai folklór temérdek magával
ragadó, elképesztő fazon és esemény kincsesbányája. Ilyen figura Almamag Jancsi
(Appleseed Johnny), akit domináns kultúra ide vagy oda nem igazán ismernek a mi
vidékünkön, magam is Neail Gaiman Amerikai istenek című fantasy regényében olvastam
róla először. Ki is volt ő?
Johnny Appleseed már-már népmesei alak, manapság az amerikai gyümölcstermesztők
jókedvű marketingfigurája, idealizált képét megtaláljuk az almásrekeszeken és kartonokon. A
mezítlábas kis figura vállán tarisznya lóg, amelyből jártában-keltében elszórja az
almamagokat. Mint ahogy nálunk számos fát találunk, ahová állítólag II. Rákóczi Ferenc
fejedelem a lovát kötötte, vagy épp megpihent alatta, úgy a tengerentúli legendárium is ismer
almafákat melyek az ő keze nyomán szöktek szárba. Mivel hús-vér személy volt, egy
viszonylag jól dokumentált korban, egész jól nyomon követhető az életútja. John Chapman
néven született 1774–ben Massaschusetts államban, és kora ifjúságától rabjává vált a
gyümölcsészetnek. Pennsylvania, Ontario, Ohio, Indiana és Illinois államok hatalmas
területein faiskolákat létesített (melyhez a cider készítés után visszamaradt alamtörkölyből
nyerte a magokat), szemezte és oltotta az akkori almafajtákat. Utóbbi tételt Michael Pollan
amerikai szerző tagadja, szerinte nem foglalkozott az oltással, az általa terjesztett almafajták
nem étkezési célt szolgáltak, hanem az almaborkészítést, és az alkohol ajándékát vitték el
minden határvidéki kunyhóba, ezért ő egyenesen az amerikai Dionüszosznak nevezi. De az
elterjedtebb változat szerint az volt a célja, hogy olcsó édességet és egészséges élelmiszert
adhasson az Újvilágba települt szegény földműves pioníroknak. A kettő nem feltétlen zárja ki
egymást.
Hősünk emellett vándortanítóként és misszionáriusként is működött, jó szónok és remek
énekes volt, bár a durva szőttesben és mezítláb járó prédikátor nem mindig nyerte el az
emberek tetszését, ehhez lehetett némi köze a szintén védjegyévé vált bádog fejfedőnek, ami
egyszerre szolgált kalapként és kásástálként is. Utazásai során jó viszonyt alakított ki az
őslakosokkal, akik a Nagy Szellem által megérintett embernek tartották, emiatt a
barátságtalanabb népek se ártottak neki. Ezen felül több visszaemlékezés megemlíti, hogy
milyen empátiával fordult az állatokhoz. Volt, hogy leromlott lovat vásárolt és istápolt fel,
melyet aztán szükségben szenvedő embertársának adott át, esküjét véve, hogy emberségesen
bánik majd vele. Képes volt eloltani a tábortüzet csak azért, hogy a vérszívó szúnyogok ne
leljék halálukat a lángok között az ő komfortérzete miatt, előfordult, hogy inkább hóviharban
éjszakázott ahelyett, hogy kiebrudalta volna az általa kiszemelt faodúból, az odavackolt
medvecsaládot. De fennmaradt a nép ajkán olyan történet is, miszerint az általa meggyógyított
farkas hűségesen követte útjain. Egy amerikai Assissi Szent Ferenc?
Sose nősült meg, úgy tartotta, hogy bizonnyal majd a mennyben találja meg lelkitársát, ha már
a földi létben nem sikerült. Lelkét 1845-ben adta vissza Teremtőjének, majd 500 hektárnyi
saját tulajdonú csemetekertjét lánytestvérére hagyta. Öröksége a mai napig él: múzeumok,
emlékhelyek, fesztiválok, de iskolák is viselik nevét.
Vajon nekünk milyen üzenetet sugall az élete? Hadd ne kelljen valami ócska közhellyel
zárnom az irományt. Szimplán iszom egyet a tiszteletére.
Csendbiztos
2020. július 31.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Mit kell (másképp) tudni a „klímaváltozás”-ról?
1. Nem nincs, hanem van. Persze eddig is volt, de ez most más. 2. Nem „globális felmelegedés”, hanem a szélsősé...
-
Az újabban nagy erőkkel nyomuló Duna-Tisza csatorna (DTcs) kapcsán az alábbi ...
-
1. Nem nincs, hanem van. Persze eddig is volt, de ez most más. 2. Nem „globális felmelegedés”, hanem a szélsősé...
-
Mi, a Zöld Gerilla Mozgalom, a fenyegető ökológiai, társadalmi és gazdasági katasztrófa árnyékában, felaszólitunk minden jóérzésű embert, a...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése